Infolinka 541 212 450



Dotaz uživatele

Otázka:

Dobrý den,chtěla bych se zeptat.Synovi(4,5 roku) zjistili v 11/10 silnou alergii na roztoče. Bere Xyzal-1 tabletu denně a Avamys do nosu.Od začátku ledna začal mrkat,teď se to zklidnilo. Může to být způsobené alegií? Bylo mi řečeno, že alergik "vypadá" v každém měsíci jinak. Občas taky spává u babičky, která má ve všech pokojích koberce, ve školce také koberce, plyšové hračky...Nemůže mu to alegii zhoršit? A od dubna mu nasadí vakcíny. Jaké vakcíny byste doporučili (injekcí nebo na lžičku), jak často se na ně dochází a mohou mít nějaké nežádoucí účinky? Děkuji za odpověď. S pozdravem Kamila

Tazatel:

Kamila

Odpověd:

Dobrý den, nedomnívám se, že by mrkání bylo způsobené alergií. Ve vztahu alergie a mrkání mě jen napadá, že by měl podrážděné spojivky a svědily by ho oči, tak snad kvůli tomu by mohl častěji mrkat, myslím ale, že by na svědění upozornil a taky by si oči častěji protíral. Je známo, že prostředí ve školce je "bohatší" na roztoče, právě kvůli množství plyšových hraček a textilií obecně. Pokud je syn správně zaléčen, tak by mu to asi výrazněji vadit nemělo. Existují ale i škole, tzv. "protialergické", kde je jsou uplatňována protiroztočová opatření. Koberce u babičky by nemusely být problém, pokud nejsou příliš staré, jsou pravidelně udržovány a čištěny. V minulosti byl kladen velký důraz na omyvatelné podlahy, nyní se objevují i názory, že u umyvatelných podlah, pokud nejsou často stírány, může dojít k většímu víření prachu než v případě podlah s kobercem. Vakcíny kapkové jsou pohodlnějí pro pacienta stran podávání, znamenají časovou úsporu a nejsou bolestivé. Musí se skladovat v ledničce a velmi záleží na disciplíně pacienta či jeho rodičů. Pokud se vakcína opomíná a vynechává, rychle klesá její účinek. Injekční vakcíny jsou bolestivé a musí na ně docházet do ordinace alergologa (první 4 měsíce 1x týdně, následně 1x za 4-6 týdnů po dobu 3-5 let), nicméně vzhledem k tomu, že jsou podávány pod kontrolou lékaře, tak nedochází tolik k jejich vynechávání. S pozdravem, MUDr. Lenka Mišunová, PhD.