Infolinka 541 212 450


Jak nahradit kravské mléko, když na něj máte alergii

Ilustrační foto (zdroj: Thinkstock)

Ilustrační foto (zdroj: Thinkstock)


Nesnášenlivosti mléka přibývá. Ať už se jedná o alergii na mléčnou bílkovinu, která se projevuje většinou u malých dětí, nebo intoleranci laktózy. Jak je možné běžné kravské mléko nahradit?

Pokud víme, že nám mléko způsobuje zdravotní problémy, měli bychom jej ze svého jídelníčku vyřadit. Není to ale tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Mléko je totiž v různých podobách přítomno ve velkém množství potravin. Navíc se o něm hovoří, jako o podstatném zdroji vápníku, který je tak důležitý pro naše kosti.

Kraví za kozí ne, se sojou opatrně

Nahrazovat kraví mléko kozím se alergikům rozhodně nedoporučuje. Obsahuje totiž stejné bílkoviny jako mléko kravské, většina alergiků bude reagovat na kozí i kravské mléko stejně.

Další častou náhražkou je sojové mléka a produkty z něj. I tady bychom doporučovali být opatrní. Sója patří mezi významné alergeny. Nahradit všechny mléčné produkty sojovými by se nemuselo vyplatit. Pokud totiž organismus alergika přichází s potenciálním alergenem do styku příliš často nebo ve velkém množství, velmi snadno na něj začne reagovat nepřiměřeně. Mimo mléka si tak můžete rychle vypěstovat i alergii na soju.

Jak koneckonců platí u všech potravin, důležité je držet se pravidla všeho s mírou.

Čím mléko nahradit?

Nejlepší je to střídat. Na trhu je dostatek rostlinných náhražek mléka, takže nám jeho chuť chybět nemusí. Největší výběr je v prodejnách zdravé výživy, ale i supermarketech si budete mít z čeho vybírat. Kromě již zmiňovaného sojového mléka můžete vyzkoušet mléko rýžové, ovesné, mandlové nebo kokosové.

Přednost před práškovými bychom měli dávat těm tekutým, prášková totiž někdy obsahují soju, i když se jmenují jinak.

U kojenců a dalších malých dětí se spíše než s rostlinnými náhražkami mléka využívají upravená mléka kojenecká. Více si o nich můžete přečíst v článku Alergie na mléko u kojenců – kojení, umělá výživa.

Nedostatku vápníku se nemusíme bát

Nedostatku vápníku se nemusíte bát. Přirozeným zdrojem vápníku jsou ořechy, celozrnné obiloviny, mořské řasy, luštěniny, zelenina a ovoce. Stačí tedy zvýšit jejich konzumaci. V obdobích, kdy je vápníku potřeba více, např. v těhotenství, při kojení apod. můžeme zařadit i potravinové doplňky. Podrobněji se tomuto tématu věnujeme v článku Dostatek vápníku při alergii na mléko.


Články na podobné téma