Infolinka 541 212 450



Dotaz uživatele

Otázka:

Dobrý den, chci se zeptat ohledně alergie na léky. Jsem alergická na léky: Duomox, Zinnat, Dalacin, Algifen, Tergetol a nově i na Cavinton. Před Vánocemi jsem byla hospitalizována v nemocnici kde jsem prodělala prudkou alergickou reakci na kapačku s lékem cavinton. Po cca 1 min. jsem začala mít kopřivku, následně oteklý krk, začala jsem být dušná...ještě si pamatuji že mě něco píchli do žíly a pak jsem se probrala až na JIPce. Takto prudkou reakci jsem nikdy neměla. Na ostatní léky jsem reagovala "pouze" kopřivkou, otokem krku a obličeje, ale problémy s dýchání či vědomím jsem nikdy neměla. Praktické lékařky jsem se ptala, zda by nebylo vhodné alergologické vyšetření, s ohledem na poslední reakci, a prej by to bylo zbytečné u alergií na léky. Nikdy jsem na alergologii vyšetřena nebyla. Proto se chci zeptat, zda lze nějak zjistit, ovlivnit či cokoliv jiného udělat, abych předešla podobné reakci na nějaký další lék. Popravdě se bojím vzít i paralen aby se něco podobného neopakovalo. Je možné se případně k Vám objednat i bez doporučení obvodního lékaře? Děkuji a přeji příjemný den.

Tazatel:

Eva

Odpověd:

Alergie na léky je opravdu velmi svízelný problém, protože nelze vyšetřit z krevních testů. Negativita výsledku alergii nevylučuje - vyšetřujeme protilátky typu IgE a alergie na léky může běžet i jiným způsobem. Prudká reakce na lék byla způsobena přímým podáním do žíly. Doporučuji vybavit se léky pro první pomoc - může i Váš praktický lékař. Z léků na teplotu doporučuji spíše Paralen - mívá nejméně alergických reakcí, bývá doporučován i u alergiků na kys. acetlysalicylovou a příbuzná léčiva. MUDr. Eva Orálková