Odpověď na dotaz

Petra Králová:

Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem ohledně mého atopického ekzému v těhotenství. Odmalička trpím atopickým ekzémem, který se v pubertě rozšířil na celé tělo a trápil mne těžce až do 25 let. Neustále mi byly aplikovány kortikoidy v mastičkách, protože nic jiného nezabíralo - až nakonec v době zlepšení jsem se jen promazávala a občas se namazala míchanou mastičkou s Dexamenthazonem 0,01 s Vaselínou Flavi. V současné době jsem ve druhém měsíci těhotenství a ekzém se mi opět vrátil ve velmi nepříjemné podobě - mám zapálená ložiska na rukou, nohou, krku a obličeji a navíc se mi i těžce dýchá (mám astma bronchiale - donedávna v klidu). Trpím výraznými bolestmi kůže a potažmo depresivní náladou. Někteří lékaři mi říkají, že užívání mastiček s kortikoidy v těhotenství je výrazně škodlivé pro miminko a jiní zase, že se používat mohou, ale pouze v omezené míře. Prosím Vás tímto o radu. Nerada bych celé těhotenství protrpěla, ale také v žádném případě nechci ublížit svému děťátku. Moc děkuji za Vaši odpověď. Petra Králová

Odpověď:

Vážená paní Králová, kortikoidy podávané celkově i místně / v mastech či roztocích/ jsou povoleny i pro těhotné pacientky, ev. kojící ženy - zde s výjimkou prsních dvorců a bradavek. Jako výhodnější se považuje použití středně silných a silných kortikoidů po krátký časový úsek, vždy společně s intenzivním promazáváním postižených okrsků kůže, dietním omezením, ev. použáváním doplňkových léčebných koupelí, někdy i celkovým podáním antihistaminik- léků proti alergii , které současně tlumí svědění. Je možné, že s postupujícím těhotenstvím a hormon. změnami, které Vás čekají, budou projevy ekzému i astmatu mírnější, pokud ne, konsultujte ošetřování častěji se svým lékařem.


MUDr. Daniela Kaňovská

Podobné:  Těhotenství a dítě

Datum vložení dotazu:  26.12.2007

Předchozí dotaz  |  Následující dotaz

Položit nový dotaz