Odpověď na dotaz

Aneta, 18 let:

Dobrý den,
tři roky trpím alergií na pyly, byliny, trávy a také na psa. Před asi tak dvěma měsíci se mi objevila svědivá vyrážka v podpaží. Došla jsem si na kožní oddělení abylo mi řečeno, že nemám používat kosmetické přípravky a dostala jsme roztoh borové vody na ošetřování. Trochu se to zlepšilo, ale pak se vyskytla tatáž vyrážka v předloketních jamkách. Vyrážka velmi svědí, je zarudlá a jako by sucha a rozpraskaná. šla jsme opět za kožním lékařem a sdělil mi, že to je možná atopický ekzém. Předepsal mi kortikosteroidní mast a poslal na rozbor krve a moči. Dnes jsem si volala pro výsledky a řekl mi, že testy jsou v pořádku. Moje otázka tedy zní: " Dobrými výsledky je vyloučen atopický ekzém? Ano nebo ne?" Jako malá jsem již nějaký ekzém měla. Rodiče ale nevědí, co to bylo...Kožní mi doporučil nechodit do bazénu, nechodit ve škole na tělocvik, prostě že se nesmím zpotit, protože vyrážka se objeví po zapocení (hlavně, někdy i zcela spontánně) a třeba také večer po sprchování. Místo sprch.gelu používám dětské heřmánkové mýdlo a každý večer se natírám dětský olejem, ale kůži mám neustále velmi suchou. Ještě jsem se chtěla zeptat, zda by vhledem k alergiím, kteé mám bylo vhodné zakoupení čističky vzduchu, příp.zvlhčovače.Předem děkuji za odpověď.

Odpověď:

Vážená slečno, atopický ekzém ve Vašem případě vyloučen není, dopkonce je vysoce pravděpodobné, že atopickým ekzémem trpíte. Je typické, že atopický ekzém se zhoršuje nebo dokonce provokuje fyzickou námahou spojenou se zpocením.
Dále je typické, že se Vám ekzém vytvořil v loketních jamkách. Udáváte svědění a taktéž kožní onemocnění v raném dětském věku. Správně jste vypozorovala, že zhoršení nastává po sprchování, již sama voda vede k vysušení pokožky. Stav se zhoršuje po mytí mýdlem, zvláště tekutým.
Obraťte se na svého kožního lékaře, aby Vám předepsal vhodný hydratační krém. Při zhoršení jsou potřebné léky další.
Laboratorní výsledky v mezích normy atopický ekzém nevylučují. Byly provedeny možná i proto, aby byl vyloučen infekt, který může příznaky atopického ekzému zhoršovat i provokovat.


Doc. MUDr. Eliška Dastychová, CSc.

Podobné:  Produkty pro alergiky

Datum vložení dotazu:  15.03.2006

Předchozí dotaz  |  Následující dotaz

Položit nový dotaz