Infolinka 541 212 450



Očkování při alergii na antibiotika

Otázka:

Vážená paní doktorko, chtěla bych se poradit jaká by bylo vhodné udělat vyšetření, případně kde a co vše pohlídat. Jde o dceru 26 měsíců starou dceru, která měla reakce na léky (šlo o antibiotika 1.reakce na oční kapky Kanamycin - do 10-ti minut nateklé očko - neviděla ne něj, hrozný pláč -cca do hodiny to trochu splasklo, 2. reakce: měla cca 6.měsíců, následně jsem onemocněla a byla přeléčena Duomoxem, vzala jsem jeden lék a dcera se osypala - reakce přes MM, po vysazení postupně vyrážka zmizela - věk cca 8. měsíců, 3. reakce v 11. měsících dcera dostala zánět prudušek a na něj Zinnat - kde opět následovala reakce v podobě vyřážky, hned jsem lék vysadila a dala dceři 1/8 Dithiadenu, vyrážka ustoupila. Z tohoto důvodu má dcera zatím odloženo očkování (obsah ATB ve vakcínách). Otec dítěte je silně alergický na penicilin. Momentálně se s pediatrem budeme domlouvat jaká uděláme vyšetření a kde a zda je bezpečné očkovat. Důvěřuji mu, jen bych to ráda konzultovala s někým, kdo se přímo zabývá alergickými reakcemi, přece jen jde o zdraví mého dítěte a vakcíny jsou píchány do svalu a nelze spoléhat na to, že alespoň něco přefiltruje trávicí soustava atd... Moc Vám děkuji. S pozdravem Marie Petrášová

Tazatel:

Marie Petrášová

Odpověd:

Dobrý den, paní Petrášová,

asi Vás moc nepotěším. Laboratorní vyšetření z krve k potvrzení alergie na ATB je neprůkazné. Expoziční test u takto malého dítěte by bylo možno provést pouze za hospitalizace, ale neznám nikoho, kdo by ho u takto malého dítěte provedl - obecně se používá spíše výjimečně i u dospělých.

Očkování je možno provést pod clonou antihistaminik nebo se obrátit na specializované pracoviště - většinou při fakultních nemocnicích, kde se provádějí očkování u dětí s komplikacemi.

MUDr. Eva Orálková