úvod Proalergiky.cz > Alergie a ekzém > Alergie na potraviny > Histaminová intolerance > Tolerance histaminu - individuální záležitost

Histaminová intolerance

Tolerance histaminu - individuální záležitost

Pro osoby trpící histaminovou intolerancí jsou rajčata a produkty z nich velmi rizikové. (foto: Giuliano Coman | Dreamstime.com)
Pro osoby trpící histaminovou intolerancí jsou rajčata a produkty z nich velmi rizikové. (foto: Giuliano Coman | Dreamstime.com)

Odlišná hladina tolerance

Je nutné si uvědomit, že každý jsme unikát. Každý máme jiné příznaky, jinou hladinu tolerance, každému z nás vadí některé potraviny více a jiné méně či vůbec. To, že jeden z nás snese např. droždí, neznamená, že ho zákonitě musí tolerovat všichni. A naopak -  pakliže jiný člověk nesnese ani stopové množství dýně, ještě to zákonitě neznamená, že ji nesmí nikdo. Každý zkrátka máme svou „hladinu tolerance“.

Povolený obsah histaminu při HIT

Navíc ohledně obsahu histaminu v jednotlivých potravinách, resp. o jeho povolených dávkách existují i mezi lékaři stále rozpory. Někteří odborníci doporučují vyloučit z jídelníčku potraviny s koncentrací histaminu vyšší než 20 mg/kg, zatímco jiní jsou ještě přísnější a doporučují jíst pouze potraviny s obsahem této látky do 1 mg/kg. Prioritou by při rozhodování měla být vždy citlivost daného jedince.

Méně známý je fakt, že bohužel neexistují přesná data ohledně obsahu histaminu v jednotlivých potravinách. A ani nemohou. Koncentrace histaminu, i jiných biogenních aminů, v potravinách jsou vysoce proměnlivé. Dokonce i u dvou vzorků ze stejného produktu mohou být naměřeny rozdílné hodnoty.

Opětovné zavádění „zakázaných“ potravin

Po „stabilizování se“, tedy poté, co nám hladina histaminu v těle díky dodržování nízkohistaminové diety klesne, je možné, že potraviny, které nám dříve způsobovaly zdravotní problémy, nám již vadit nebudou. Případně občasné „zhřešení“ nemusí mít takové následky jako dříve. Ale nejedná se o pravidlo. Chce to prostě opatrně zkoušet a zapisovat si reakce. Ze začátku se doporučuje začít s málem a postupně přidávat další a další potraviny.