Infolinka 541 212 450



Dotaz uživatele

Otázka:

Dobrý den, mám dvě krátké otázky. 1, Zdali kortikoidy v dýchátkách na astma mohou způsobit rakovinu nebo mít jiné něžádoucí následky po 20 letech užívání? 2, Chtěla jsem se zeptat co naznačuje to, že mě bolí krk - před třemi lety mi vzali mandle po opakovaných abcsesech a od té doby netrpím na angíny, ale bolí mě při polykání, jako kdyby jsem polykala kostku(polykací trubice)Děkuji za odpověd.

Tazatel:

Veronika

Odpověd:

Dobrý den, kortikoidy při dlouhodobém užívání nevedou ke vzniku rakoviny. Samozřejmě jako každý lék, i inhalační kortikoidy mohou mít nežádoucí účinky - může mezi ně patřit přechodná ztráta hlasu či vznik plísní v dutině ústní. Z toho důvodu jsou nutné kontroly u specialisty, který sleduje vaše astma a léčbu uzpůsobuje tak, aby výsledný efekt byl vyšší než eventuelní nežádoucí účinky léků. Zřejmě máte na mysli bolest v nosohltanu - je možné, že podobnou bolest způsobuje v místě zánět. Zánět může být infekční nebo alergický. Bylo by dobré podstoupit ORL (nosní, krční, ušní), kde oblast dobře prohlédnou a ev. alergologické vyšetření. S pozdravem, MUDr. Lenka Mišunová, PhD.