Infolinka 541 212 450



Príčiny zhoršenia astmy / Příčiny zhoršení astmatu

Otázka:

Dobrý deň, som žena a mám 35 rokov. Od roku 2010 sa liečim na astmu s th. Alvesco 160 1-0-0, v prípade zhoršenia zvýšim na 1-0-1 a vždy pomôže. Ak mám záchvat tak si dám 1 strek Ventolinu a pomôže, max 2 x do roka. Pri alergických prejavoch užívam Fixit. Pred 4 týždnami sa mi astma zhoršila, upravila som si liečbu, ktorá ale nepomáhala a preto som kontaktovala pani doktorku. Spirometria bola o niečo horšia, ale ešte v norme. Alvesco mi zvýšila na 2-0-2, pridala Atimos 1-0-1, Fixit 1-0-0 a Ventolin ak je potrebné. Po dvoch týždnoch užívania zápal nezmizol. Boli mi urobené testy na baktérie a kvasinky-negatívne. Ige 1640... vysoké hodnoty. Následne mi bol predpísaný Medrol 4 mg 2-0-0 a po 4 dňoch znižovať po polovičke tabletky. Zaujímalo by ma čo je príčinou takého zhoršenia mojej astmy? Vždy som bola ľahký astmatik.. a teraz mám zrazu Dg. stredne ťažká astma.. Ostane to takto už navždy? Alebo sa astma časom stále zhoršuje? Je možné, že sa znova vrátim k liečbe takej akú som užívala na začiatku choroby? Ďakujem za odpoveď. Pekný deň. A.

Tazatel:

Ane

Odpověd:

Dobrý den,

jelikož jsem vás nevyšetřovala, nedokáži konkrétně odhadnout, co bylo příčinou zhoršení vašeho astmatu. Lze jen spekulovat, zda se jednalo o infekci, zhoršení v rámci pylové sezony, kontakt s novým alergenem či větší psychické vypětí.

Je přirozené, že vývoj bronchiálního astmatu se mění v čase. Jsou období, kdy jsou příznaky astmatu horší a období, kdy o svém onemocnění téměř nevíte nebo máte minimální léčbu.

Ideální by bylo vystopovat, co bylo příčinou zhoršení vašeho astmatu - například znovu zopakovat alergologické testy, provést ORL (ušní, nosní, krční vyšetření), zvážit vliv gastroesofageální refluxu (pálení žáhy) atd.

Navýšení léčby astmatu či zesílení klasifikace neznamená, že se astma bude jen zhoršovat. Je dobré nepodcenit léčbu zhoršeného astmatu a po zklidnění postupně podle vývoje stavu zkusit snížit dávky na původní hodnoty.

S pozdravem MUDr. Lenka Mišunová, PhD.