Naučte se nakupovat bezlepkově

Vložte svůj článek

Radka Vrzalová, 14. 5. 2013

Celiakie, Speciály

Ve chvíli, kdy se naučíte bezlepkově myslet, bude pro vás snadné bezlepkově nakupovat. Není to žádná věda, chce to jen čas a zvyk.

Zjistěte si, které potraviny jsou vysloveně lepkové. Je to snažší, než vyjmenovávat ty bezlepkové. V každém edukačním materiálu věnujícím se bezlepkové dietě tyto informace najdete. Dovolte, abych je na začátek zopakovala:

Lepek obsahují obilniny:

  • pšenice
  • ječmen
  • žito
  • oves

Pozor, i dnes tolik oblíbená pšenice špalda obsahuje lepek, sice menší množství než např. pšenice tvrdozrnná používající se na kvalitní italské těstoviny, ale obsahuje (i když v jednom nejmenovaném obchůdku se zdravou výživou mi paní prodavačka tvrdila, že špalda je bezlepková).

Lepek jako pojidlo

V dnešní době se lepek z výše uvedených obilovin bohužel používá i do potravin, kde by se přirozeně neměl vyskytovat, jako levný zlepšující přípravek – pojidlo. Obsahují ho některé hlavně méně kvalitní uzeniny, jogurty a mléčné výrobky – dezerty, zmrzliny, lahůdky, ale i polotovary a hotové pokrmy a pochutiny.

Náš tip: Přehledný seznam potravin obsahujících lepek najdete v článku Bezlepková dieta.

Hledejte tedy potraviny, které neobsahují výše uvedené obiloviny ani technologické produkty z nich, což jsou např. škroby. Pokud není VÝSLOVNĚ na výrobku uvedeno, že obsahují škrob, ale v bezlepkové formě tzv. DEPROTEINOVANÝ, a jen pouze tolik, kolik povoluje norma pro bezlepkové produkty – viz sekce Legilativa např. na www.celiakie-jih.cz.

Naučte se ČÍST ETIKETY

Čtěte a zase čtěte složení nakupovaných potravin. Jen tak se dozvíte, co si kupujete: jestli jsou bezlepkové, kolik obsahují přídatných látek, tzv. éček atd. A jaká je doba spotřeby.

Prohlížejte vakuově balené bezlepkové pečivo. Obal může být neviditelně narušen a pečivo tvrdé nebo i plesnivé.

Zrevidujte doma zásoby a napište si alespoň rámcově, co budete v týdnu vařit a péct – podle toho volte nakupované potraviny. Nedělejte si velké zásoby, a když, tak pouze u bezlepkových potravin s delší dobou záruky.

Udělejte si představu, kolik toho bezlepkového asi za týden sníte, například zda pojedete na víkend na chalupu nebo na výlet a povezete dětem jídlo, pečivo a pochutiny s sebou. Vyhnete se tak plýtvání a vyhazování drahých potravin s prošlou dobou záruky.

Hledejte v prodejně znak pro bezlepkové potraviny – přeškrtnutý pšeničný klas

Zeptejte se prodavače, co je bezlepkové. Jste spotřebitel, necháte peníze v jeho obchodě a na otázky máte právo!

Všechny informace, pokud si nejste zcela jisti, si ještě raději ověřte – internet ČZPI, bezlepková sdružení, poradny, média atd.

Nakupujte kvalitní bezlepkové suroviny s co nejméně přídatnými látkami – mohou dráždit střevo a spouštět další autoimunitní onemocnění (cukrovku apod.).

Další články speciálu: Začínáme s bezlepkovou dietou

Vyrovnejte se s bezlepkovou dietou

Je těžké dát obecné rady všem nově diagnostikovaným celiakům, jak se postavit k bezlepkové dietě. Každý celiak vnímá svou nemoc jinak. Závisí to...

Naučte se vařit bezlepkově

Bezlepkové vaření není žádná věda, nemusí být drahé ani časově náročné. Všechny překážky jsou ve vaší hlavě. Obavy jsou zbytečné.

Sdružujte se s ostatními bezlepkáři

Sdílená starost je poloviční a vědět, že na celiakii nejste sami, určitě pomáhá.

Komentáře ke článku

Napište nám svůj názor

Přihlásit se. Proč?
*Jméno:
*E-mail: Nikde ho nezobrazujeme
*Obsah:
Toto pole prosím nevyplňujte